söndag 6 augusti 2017

Råspisen & köksskåpen

Köket blir hemtrevligare! Nu har råspisen fått sin yta, väntar på en vedspis och att vi svärtar lite delar. Ungsluckan har jag spissvärtat redan. Lite huvudbry kring vedspisen som ska fixas till och eventuellt fixa om en rökkanal... Jag har stängt öronen när Yngve pratat om detta. Men ytan med antikbruk blev bra, valde en ganska grov yta efter mycket funderande! Nu jobbar vi med kökstaket. Halva på gång. 









Om Yngves stora projekt varit råspisen och han har grubblat över hur det skulle bli, så har mitt stora grubbleri varit köksskåpen. De borde grundmålas och ha samma yta på alla sidor så träet inte börjar leva till. Ska de vara målade inuti? Ingen tidning eller blogg har fotograferat köksskåpen inuti. Alla vita skåp är ju vita överallt! Jag vet ju inte vilken färg dessa ska bli! Vitt inne tänkte jag ett tag, men det kändes fel. Att grundmåla med en blå så kändes mörkt och fel, alltså blev det att behålla träfärgen och att halvolja med hälften terpentin och hälften linolja. De synliga pärlspontande ändorna grundmålade jag med Hardebergablå (1 del färg och 2 delar linolja enligt Ottosons beskrivning). Dörrarna har gångjärn som är fastskruvade och dem vill jag inte skruva loss och förstöra många varv, fixar dörrarna sen allt på en gång. Då kanske kulören klarnat också. Allt beror väl lite på kökstapeten. Originalet i huset har gått i blått, vilket jag visat förr. Ljusblått har det varit kring fönsterlister och dörrkarmarna. Så någon mörkare ton än ljusblått på köksskåpen? Pärlspont kring väggarna har vi tänkt också, en tredje blå kulör?! Eller samma som köksskåpen?! Borde börja få upp dessa snart! Hälften är grundade nu, hade inte så mycket rum när männen klottrade bruk andra sidan rummet!





Kulörtest. Testat Hardebergablå blandat med Vit-Titan zink. Åsikter kära besökare?!



2 kommentarer:

  1. Vilken fin och ståtlig spis! Rejäla kökssåp också - får jag fråga vem snickaren är? Går också i köksskåpsfunderingar, men blir nog etapp två... :)
    Jag har haft en grön och blå period i mitt liv då jag målade det mesta i den färgen - vilket jag ganska snart tröttnade på.... :-) Så jag skulle kanske välja en neutralare färg till köksluckorna som är mera arbetsdryga att måla om än tex en vägg. Kanske en svag grå nyans som går väl ihop med det blåa? Men det är ju tycke och smak... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för tipset! Det är också ett alternativ jag funderat på, men har lite svårt för grått, det är så... grått! ;) Vi har haft vörå snickeritjänst, nöjda! Finns bilder på hans produkter på: http://www.vorasnickeritjanst.fi/

      Radera