onsdag 28 december 2016

Innertak fortsätter äntligen

Vi fuskar, erkänner det genast så är det sagt. Arbetsrummets takbräder på torkning. Ett enda stort experiment! Tidigare i höst var det meningen att jag skulle måla dessa takbräder, men hela ledigheten då gick åt till feber. Nu är det lite julledigt och båda tjejerna sjuka, men jag har hunnit vara och måla. Har lånat ett torkutrymme. Tidsbristen, och kunskapsbristen framför allt, gjorde att jag tidigare köpte en burk matt vit linoljefärg. Den ska grundmålas med en färg och sedan ett varv matt linoljefärg. När jag grundmålat och stirrat på det vita var det som en uppvakning. Vitt? Hur blev det såhär? Den enda kulören vi inte tänkt ha är ju kritvitt. Låg och grubblade på det nattetid. 

Igår på morgonen blev det att snabbt åka köpa pigment och jag och min (o)vän Stressen lade i lite torra pigment av kimrök och guldockra och rörde om med en trästicka. Rörde om och blandade i en halvtimme. Nöjd blev jag men alla amatörfel blev det ju. En del torra pigmentkorn kvar i färgen. Fick cirkla runt och blanda ut svarta små streck med penseln på brädorna. Bra blev det och framför allt inte vitt! Tyvärr sjönk en del svarta pigment ner till bottnen trots konstant omrörning och de sista fyra brädorna blev då betydligt gråare. Får göra om, men sover gott!

Fula mobilbilder på detta. 



Grundfärg



Dagens slutresultat. De fyra sista blev alldeles för grå. De tre till höger är aningen gråare, de flesta ser ut som den som man ser uppe i högra hörnet. Någon gång ska jag ju misslyckas också! 




Det var lite annorlunda att måla med matt linoljefärg, sträv och torr känsla. Inte alls som vanlig linoljefärg. Resultatet verkade faktiskt kunna efterapa limfärg. Men själv vet jag ju att det är fusk. Men tillåter mig fuska lite här i smårummen. Får leka lite med limfärg sen och lära mig det. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar