onsdag 3 augusti 2016

Fönster

Fortsätter med fönster, de tar aldrig slut tror jag! Kvistens fönster nu alltså på gång, själva husets ytterbågar är klara. Har kvistlackat bågar och karmar, grundmålat karmar med hälften linolja och hälften färg och ena sidan fick nu också första lagret med färg. Bågarna fick sedan ett varv med linolja och väntar på färglager. 

Har bågarna i köket tillsammans med färdiga fönster, tvättade golv, knutbrädor samt pärlsponten på hög. Karmarna i sovrummet. Köksinredningen occuperar arbetsrummet och vardagsrummet har fullt med långa brädor som ska under taket ute. Badrum har vardagsrummets takbrädor... Betyder alltså att arbete pågår, överallt. 










Linoljade ute, vi är lite rädda för att droppa linolja inne, kan ju självantända i trasor så...

Så har jag fyllt på lagret av färgen. Sovrum och arbetsrum har ursprungligen haft fernissat golv, vilket jag skrivit om. Nu kom leverans från Gysinge med golvfernissa samt färg jag ska testa blanda vår kulör med... Så beställde jag också oljespackel som visade sig vara Tikkurilas. Beställde inhemsk vara från Sverige, korkat. Fattar inte att jag missat att det stod på finska på varan, eller så har de bytt ut denna. Hursomhelst, fixa och måla dessa rum går alltså inte i nuläget, fullt med grejer där. och saknas ännu lite småfixande. Två tomma burkar att blanda i satsade jag också på att skaffa.






Det jag målar med nu och snart fick jag snabbt och enkelt från Quriosa. Helt fantastiskt att ha Ottosons linoljefärger i samma by! Varmgrå och Vit titan-zink har jag blandat hälften och hälften till våra fönster och utsidan. Silvergrå ska jag testa till badrummets pärlspont! Äntligen något som ska målas till insidan!






Han dendär andra som bygger då? Han har tillsammans med sin bror färdigställt halva baksidan som varit utan röd panel. Varit i slagsmål med getingar på flera ställen samt spikat upp lite bräder runt fönster. Tillfälliga. De riktiga är ännu på tork och kräver lite mer arbete före de kommer på plats. Yngve frågade om vi skulle måla dessa något före, men jag vägrade. Då blir det för bra och det dröjer före vi får det bytt och har redan nu stora högar att hinna måla på de ca två timmar som lilltjejen sover per dag! Snyggare redan nu och en dag jag kunde njuta av att se ut. Tyvärr kom plasten på tillbaka till kvällen... Ribborna på före vi hakar på fönster. 











2 kommentarer:

  1. Que bela casa. Adoro essas casa antigas. Gostei de teu blog cheio de belas inspirações.
    Tenha um ótimo fim de semana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obrigado e tão excitante para obter um comentário em Português :) Você também tem boa casa , olhei em seu blog! ( A minha primeira vez usando o Google Translate !;) )

      Radera