tisdag 12 juli 2016

Vägen till ett vardagsrumstak

Nu har jag äntligen påbörjat jobba med vardagsrummets takbalkar (eller heter de takbjälkar?!). Brädorna blev klart målade i april, men hit har jag inte sluppit för det har varit ett stort lager med golv och virke i vardagsrummet. Nu är allt bortstädat och jag har äran att sitta på höja höjder, på gränsen för min höjdskräck! Dra ut spik och nubb, torka, betsa och olja. Två färdiga, fem kvar. 

Fotograferade också de delar av originaltapeten som finns uppe i ett hörn när jag ändå var uppflugen. Den rödrosa är den första de haft och den blå ligger ovanpå den röda. 















5 kommentarer:

  1. De blå hittade vi i vårt hus också. Verkar inte ha varit så stort utbud på tapeter förr. Men fina var de!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fina! Säkert litet utbud eller kanske också tapeter som var i "mode" och populära! Undrar hur ofta man tapetserat om, huset byggt 1880 och andra lagret tapeter är ju helt klart in på 1900-talet då.

      Radera
    2. Kollade länk vidare på din profil, en annan Mari än vad jag trodde först! ;) Ja, då är våra hus från södra Österbotten och sannolikheten för samma försäljare är ju rätt stor då! Haha!

      Radera
  2. Bjälkar av trä, balkar av stål. Och en kvinna av stål som inte räds höjder ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har sagt och skrivit bjälkar tidigare, men blev osäker! Haha! Räds å räds, jag är riktigt fånigt höjdrädd men detta gick och visst blir man van!

      Radera