lördag 7 maj 2016

Ditt & datt

Vet inte hur många gånger vi fått frågan om vad vi håller på med just nu på bygget och redan många gånger har jag hunnit prata om takbrädorna, men nu är de klara. Takbjälkarna nästa då. Spikar ska dras ut, putsas, betsas och oljas de också... Inte så inspirerad, men bara att sätta igång så blir det nog klart det också. Ska bli toppen att äntligen få dessa på plats. 

Som jag tidigare skrev har jag betsat dessa med betspulver som jag vispade ner i uppkokat vatten. Färgbutiken skulle ha mig att sätta lack på efteråt, blicken jag fick när jag sa att det ska jag verkligen inte är väl samma som blicken jag hade när de informerade mig om att det ska lackas på. Haha. Efter tips av vän så blev det att halvolja, hälften linolja och hälften terpentin. Betsen var ju ganska matt och med oljan på fick brädorna en fin blankare yta. Inte ska man ju skrubba med vatten och medel på dessa nu, men vem sjutton torkar och tvättar sina tak så våldsamt?! Så nära ursprunget som möjligt eftersom de var betsade och prickar efter linolja fanns. Jag är nöjd. Undrar bara hur många nya innertak man bygger på samma tid vi hållit på och tvättat och fixat dessa och ännu ska fixa takbjälkarna?! 😜


4 rader av 6





Sista på torkning


Så fick jag den stora äran att städa ur där vi hyvlat golv och byggt i vinter. Bita ihop och börja på, och visst hittade jag golvet efter en dryg timme!


Lägg till bildtext



Underbart i vårsolen och vilken värme vi plötsligt fick! Att gunga är skoj tycker tjejerna! Mer hemmatid än byggtid är det nog men sovtider för den lilla är byggtid för mamma fortfarande.











Fåren fick komma ut, glada hoppande får i hagen! Men dagen efter låg vår lilla Bella död där. Magen svullen, vi fattar ingenting. Samma föda, för gräset har ännu inte kommit upp så mycket i hagen. Hon har haft lite ovanligt rund mage, så nåt fel har det varit... Samma lamm som vi fick kämpa med och flaskmata lite för tackan fick tre lamm och denna lilla fick inte tillräckligt. Bilderna från kvällen före då allt var lugnt och fridfullt och alla nöjda!












Systrarna myser här hemma. Dessa tjejer håller mig sysselsatt, aktiva och bestämda små damer detta. Mest total kaos och trångt i hemmet, men beboeligt så man ska inte klaga. Tapetproverna hänger bak på väggen.






Katterna lever sitt liv också vid sidan om, de sköter mest sitt och då och då säger de till om matskålen är tom. Sover och sover. Men vår svarta Misse de Magica von Fräs, som varit vildkatt tidigare, suckar mest åt barnens påhitt, motvilligt har hon täcke. Nu har hon börjat röra sig ute också, 10 grader är hennes gräns för utevistelse. Hennes mor är mer ute, men gamla tanten har blivit bekvämare av sig. Lite våräventyr var hon på och vi saknade henne i tre dagar, nu hemma igen. 








5 kommentarer:

  1. Det döda lammet låter väldigt mycket som ett fall av gasbrand. Ett friskt lamm släpps på ett frodigt bete och hittas plötsligt död med uppsvälld mage. Det är tyvärr ganska vanligt, men man kan vaccinera mot det. Vi har också råkat ut för det en gång, och det var just under det året då vi hade glömt att vaccinera tackorna i tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men de blev inte släppta på bete, det fanns enstaka gröna strån bland det torkade gräset och de fick hö i krubba att äta... Misstänker annat i detta fall, eller så räckte det med de enstaka stråna. Har inte hänt tidigare. :(

      Radera
    2. Bra att veta att vaccin finns!

      Radera
    3. Aj sidu, jag läste slarvigt, ursäkta! Jag var så säker på att det var gasbrand att jag bara fokuserade på "komma ut" och antog att det fanns gräs. Det kan ju ha varit någon basilusk i alla fall, svårt att veta. Hoppas det var en engångsgrej och att resten av flocken får njuta av sommarbetet sen när det finns nåt! :)

      Radera
    4. ja, men vet ju aldrig. Symtomen liknar ju, så vete 17 vad det var! Alla andra ok än så länge.

      Radera