söndag 3 april 2016

Fönstergångjärn

Minns ni de timmar jag beskrev att jag satte ner på att skruva loss gångjärn samt andra fönsterbeslag? Äntligen fick vi dem till snickaren som skulle fixa dem till karmar och bågar som kommer på kvisten. Utom EN. Hade en för lite. De är u både höger och vänster och hade en för lite av ena sorten, men fler av andra. Typiskt. Vi var lite oense om metoden att putsa på ytan med gångjärnen, men Yngve skötte saken eftersom jag inte hunnit. Han fick för sig att testa cocacola och fick bort en hel del rost. Haha! Så blev de sandblästrade och sedan zinkspray. Giftigt och katastrof enligt mina efterforskningar, men nåja, kommer ju under färgen senare... Bara doppa i linolja föreslog jag utan mer fakta bakom?! Anyone? Allt hinner vi inte söka fram fakta och tillvägagångssätt på, detta blev nu såhär. Fina blev de ju, såg ju ut som nya till min förvåning!? Bilderna får visa sitt.










































7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Kiitos, näyttivät melkein liian uusilta! ;)

      Radera
  2. Linoljesåpa lär ska ta bort färg. Har inte testat dock, bara testat med linolja, men det funkade inte! Däremot har jag hört många som rekommenderar just linoljesåpan.
    /Heidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, linoljesåpa tar nog bort om det är linoljefärg! När jag tvättat händer efter målande med linoljefärg har jag använt tallsåpa, funkar åtminstone på handtvätt! Troligen är det linoljefärg på våra gångjärn.

      Radera
  3. Citronsyra är en metod som vanligen används för att ta bort rost och fungerar mycket bra och rekommenderas i byggnadsvårdskretsar. Jag och andra i familjen har använt det för att ta bort rost på yxor, gångjärn, beslag mm man inte trott bestod av annat än rost med utmärkt resultat. Ta en skål med varmt vatten och lägg aluminiumfolie på hela botten. Lägg metallen på botten, den ska alltså ta i folien. Spill i ganska mycket citronsyra som du köper på matbutik - kanske 2-3 dl på 5 dl vatten (lönar sig att köpa en rätt stor burk om du får tag på det). Man märker på resultatet om koncentrationen är för låg, då händer inte så mycket. Låt ligga flera dygn, gärna en vecka. Sedan kan man putsa rent med typ stålull eller liknande. Klart!

    SvaraRadera
  4. Och ja, som miljövänlig och traditionell rostskyddsmetod kan man göra som man gjorde förr - bränd linolja. Jag har aldrig testat men min syster tror jag, hon smider en del. Man kan doppa objektet i rå linolja och vad jag förstår använda en gassvets (den typ av mindre modeller som finns på bl a Claes Ohlsson bör funka) för att bränna linoljan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Finfina tips! Att bränna med linolja borde ju Yngve ha koll på! Rosten gick ju denna gång bra bort med sandblästring, men ska absolut lägga detta på minne! Själva rostskyddet funderade jag mest kring. Mycket fakta att ta reda på med dessa gamla metoder och helst naturligaste metod och material också.

      Radera