torsdag 10 mars 2016

Limfärg

Nu söker jag söker fakta om limfärg och var sparar jag bäst mina länkar om inte här på bloggen?! Fakta och länkinlägg alltså. 

Vårt kökstak visar sig ha varit målat med limfärg och första lagret i lite ljusgrå ton och vitare ovanpå. Fick bra tips här på bloggen om att det nog är limfärg och går att tvätta bort och så rätt de hade! Jag har inte alls läst in mig på limfärg, utan vi har ju mest hållit på med slamfärg/rödmylla och linoljefärg hittills. Lim + krita + vatten låter ju bra, eller hur?! + eventuellt pigment.  Men vilket lim? Allt "modernt" blir jag per automatik misstänksam mot, vill inte ha kemikalier och gifter om jag bara kan undvika dessa tack! 


Byggnadsvård.se

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/färg/limfärg-ett-material-med-många-förtjänster

En bra förklaring ges och mot slutet kommer denna text som jag citerat här nedan:

"Fram till slutet av 1800-talet gjordes limfärg uteslutande med animaliskt lim (gelatin) som bindemedel. Sådan limfärg måste strykas ut när den är het för att hållas flytande och arbetet måste därför ske snabbt, vilket kräver en betydande vana. Den är dessutom benägen att mögla.
Under 1900-talets första hälft undanträngdes det animaliska limmet av karraghenmossa eller cellulosalim som bindemedel, vilket tillåter målning med kall färg. Idag har vi pvac-lim (polyvinylacetatlim, »vitlim«, »snickarlim«, »cascolim«) som utmärkt alternativ.
"



Gysinge

Gysinge ger bra förklaringar om hur man målar och blandar och skriver om benlim samt säljer även sådan.

https://www.gysinge.com/article/1089/limfärg




Stockholms läns museum

Bra faktabeskrivning och anger både benlim samt cellulosalim.

http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/limfarg/



Erfarenheter hos er läsare?


Det isländska Kalklitir pratar många bekanta varmt om också, har den lite liknande egenskaper månne?

14 kommentarer:

  1. Har inte mycket egen erfarenhet än, men det finns ett intressant inlägg om limfärg hos Boda norregård: http://bodanorregard.blogspot.se/2011/09/amatorens-sma-larospan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! DET är vad jag kallar ett bra inlägg! Inte bara kort hur man gör, utan erfarenheter av själva färgen och blandningen!

      Radera
  2. Vet någon vad Kalklitir innehåller?
    Om limfärg känns jobbigt så kanske äggoljetempera eller Linus väggfärg (också en emulsionsfärg) är bra alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar samma som du frågar!

      Och limfärg, inte jobbigt, utan nytt och obekant! Löser sig när man börjar på och testar! ;-) Faktaskedet nu alltså! Alla som testat verkar mycket nöjda!

      Äggoljetempera ska jag absolut testa, inte på kökstaket dock! Verkar skoj att få vista ihop med ägg!

      Tackar för tipset, ska kolla upp Linus-färgen!

      Radera
    2. Det ligger nog mycket i det! Jag och min sambo var som barn på julafton när vi målade med tempera, så roligt!

      Radera
  3. Erika Åberg i svenska programmet "Det sitter i väggarna" berättade och visade så bra både hur limfärg skall göras och användas. Minns inte i vilket avsnitt det var men man kan ännu se alla delarna på Svt Play. I ett avsnitt berättade hon också om hur man enkelt kan foga om en kakelugn, något som jag tänker göra med vår flyttade kakelugn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag såg det avsnittet också, men minns inte helt, ska absolut kolla på svtplay igen!!! TAck för påminnelsen och lycka till med kakelugnen!

      Radera
  4. Arja Källbom driver företaget Station Ormaryd och är otroligt duktig på allt som har med traditionellt måleri och traditionella färger att göra. Hon har även skrivit en del avhandlingar om bl.a. limfärg som jag tror borde gå att hitta på diva.se. Annars går det ju alltid att mejla och fråga henne!

    Limfärg är otroligt roligt att jobba med men kräver lite tålamod då det sällan blir en bra blandning på första försöket. Att måla en provyta är nästan alltid ett måste så man kontrollerar att färgen inte kritar.

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, fel länk.. http://www.diva-portal.org/smash/search.jsf?dswid=7203. Där är den rätta!

      Radera
    2. tack! Ska kolla upp! Vad vore bygget utan bloggen! ;-) Inspiration, kunskap, tips och idéer från andra!

      Radera
  5. En länk åt mig själv: http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/Korjaus_artikkelit/fi_FI/Sisamaalit/ :-)

    SvaraRadera
  6. Gjorde limfärg till spännpapp (https://wheretheroadbends.wordpress.com/house/helenas-room/). Blandade 170 g. celluloselim i 4,25 liter vatten och blötlade 8,5 kg krita i 4,25 liter vatten. När jag rörde ihop dem båda nästa dag var konsistensen ungefär bra. Efter jag målade taket (16m2) var ungefär 8 liter kvar. Jag torkade den och använde den senare på en rörspis. Lycka till, Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Många bra tips här! Väntar bara på varmare väder, har ju ingen värme i huset ännu. SÅ blir det att måla, måla, måla!

      Radera