fredag 4 mars 2016

Kökstapeten

Har stirrat mig galen på en bild utav originaltapeten som varit i vårt kök, samt granskat fläcken som är kvar på väggen. När man ser på den i vekligheten är det blå färg som målats på ett brunaktigt papper. Trodde först det var en tapet, men en bekant sa att det är helt klart målad med schablon. Men hur 17 har de gjort?! Det är ju en massa lösa delar de skulle ha haft på i så fall... Har en större originalbit hos min föräldrar och borde börja hämta hem tapetdelarna nu. Men idag hittade jag dessa två bilder blad våra tusentals bilder och upptäckte jag skarvet och ser att det är tapet!!!!

Kulören ska vi nog använda, men att återskapa detta konstverk... Nu är jag trött och förkyld och suckar djupt över tapeteländet. Yngve lär vilja ha just denna, för detta är ju originalet och jag nöjer mig med en liknande tapet eller att fixa schabloner med denna blåa kulör som utgångspunkt. Yngve är envisare och brukar dra längsta strået och visst, betalar man så finns ju de som återskapar. Är dock inte beredd att betala. Skulle gärna ha en mer enklare tapet i köket än denna! Hinner fundera vidare.






...och genast efter att jag publicerat inlägget kollar jag upp en länk jag sparat och där längst ner ser jag något spännande!!!! Yngve kolla in denna sida, och alla andra tapetintresserade också Hagelsrums handtryck

6 kommentarer:

  1. Lägg en ram runt fläcken på väggen (om an e kvar) så har ni ju för alltid sparat ursprungsfärg, mönster allt, dock bara på en fläck men iaf ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Blir bakom frys, kyl och skåp, men vi har en stor originalbit sparat som vi tagit loss och kan rama in!!! ;-)

      Radera
  2. Snygg är den hur det än blir med ert val. Ultramarin på kvistpapper vill jag också ha någonstans.

    SvaraRadera
  3. Gysinges tapet Nästgårds i ultramarin är också ett alternativ. Den är otroligt vacker och betydligt billigare än t.ex. Lim och Handtryck eller Hagelrums m.fl. Kan också tipsa om en ny tapettillverkare i Västerbotten, som tillverkar blocktryckta iriserade tapeter http://blocktrycktatapeter.blogspot.se/ Där lär nog prislappen dock vara högre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har sett den, men den är lite för olik vår. Ska vi ha en så ska den vara så lik originalet som möjligt, att rekonstruera den blir alldeles för kostsamt. (kollar det alternativet också) och tryckt i limfärg med levande yta känns som vi kunde kosta på oss till köket och vardagsrummet. SÅ får det bli billigare alternativ i övriga rum. Schablonmålning vill jag testa också! Mycket att testa och lära sig!

      Hoppas det går bra för ert renoverande, måste fråga Sussi! ;) Nöjda med era fönster?!

      Tackar för tipset!

      Radera