söndag 6 mars 2016

Köksgolvet ännu en gång

Köksgolvet i furu ur egen skog blev klart och golvluckan på plats. Bredaste plankan lär vara 44 cm. Nu återstår att välja behandling av ytan. Skurgolv med linoljesåpa tänker ju jag, men Yngve är rädd att en fyrapersoners familj kommer att smutsa ner golvet före ytan blir tillräckligt smutsavvisande... Han kan ha rätt, igen. Fick tips om Allbäcks linoljevax. Alla dessa beslut och allt man ska läsa in sig på. Här kan man läsa om erfarenheter av såpaskurning hos Bellevue gård.

I Sabinas huvud finns nu tankar och frågor kring:

- köksgolv (yta och borde beställa mattor), 
- kökstapeter (se tidigare inlägg),
- kökstaket (söka fakta om limfärg, tvätta det, få dit nya bräder, måla...), 
- köksskåpen (beställt och på gång, men vilken kulör!? Hurudan köksfläkt?)
- pärlsspont (måla, måla, måla och välja kulör...)

...och det jag förtränger och överlåter åt Yngve: ytan på råspisen!











...och där under ligger golvet, skyddat och gömt. 

5 kommentarer:

  1. Vi har oljat vårt golv. Vi skulle båda ha velat ha skurgolv, men har tyvärr betongplatta under golvet, så det gick inte. Jag skulle aldrig ens fundera på saken; hade jag möjlighet hade jag absolut valt skurgolv! Skura några varv (ju fler desto bättre) med rikligt med såpa innan inflytt så tror jag inte det blir några som helst problem sen! Har sett flera byggnadsvårdares nya skurgolv, och redan efter ett par år börjar de se ut som gamla skurgolv och ha den rätta ytan. De har alla varmt rekommenderat skurgolvet! En av dem skurade 7 varv innan inflyttning, då har du redan byggt upp ett rätt så bra skydd! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är inne på skurgolvstanken, får jobba vidare på att på andra hälften övertygad också! ;-) Lär ju ändå vara jag som skurar!

      Radera
    2. ...fast torka golv gör han mycket bättre är vad jag gör, kanske han skulle ha skurintresset!!! Haha!

      Radera
  2. Jag brukar tvätta mina penslar med linoljesåpa. Fascinerande hur lent och tåligt trähandtaget blir. Såpan tycker jag även tar bort smutsfläckar som lämnar kvar på hantaget och det har även en blekande effekt... Kan bara tänka mig hur ett golv skulle bli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter spännande! Har faktiskt bara använt tallsåpa på penslarna hittills, borde nog skaffa lite riktig linoljesåpa nu!

      Radera