söndag 3 januari 2016

Korridorens golv och barnen på bygget

Samma tema med golvet fortsätter... Golvet nu hyvlat lite, tvättat, torkat i bastun och idag har vi borrat och fixat nya tappar. Så blev golvet lagt, sent denna kväll. Det var -11 grader idag och -8 grader inne i huset. Yngve har jobbat på flitigt. Hans bror dök upp på eftermiddagen och hann hjälpa till lite också.

Jag var med 1,5 h medan Linnea sov. Hon sov så otroligt länge och bra på natten, så man kan inte få allt. Räknade ut att det blir en kort knyck på bygget, Ellinor skrek över kalla fötter och gnällde, för hon hade inte klätt på det jag sagt, så Yngve hämtade mer kläder. Linnea hann vakna av hennes skrik och jag vandrade av och an för att få henne att somna om. Knöt fast en presenning över en virkeshög först och så fick vi golven flyttade från hans föräldrar till bygget. Hann tillsammans borra upp de gamla tappningshålen just och just när Linnea vaknade. Alla dagar blir det inte underverk gjorda på bygget för min del. Linnea var dock nöjd ett tag och så hade vi faktiskt en stund med underverk: Linnea och Ellinor lekte tillsammans vid lekstugan och vi fixade det sista och bar in golvet! 





Bastutorkning och finfin kärra att förflytta saker på! Ellinor blev genast på bättre humör när hon fick åka med!

















Barnen leker nöjt tillsammans och vi får jobba! Underbart. Vi stod ju inom synhåll. Sandlådan och lekstugan har nog varit det bästa och viktigaste vi fixat till bygget! Jag byggde bara lite för liten sandlåda, det kom ju en lillasyster och mer sand dessutom! Nu leks det mer i högen bredvid. Idag var det ju fruset, men annars har sanden varit i aktiv användning. 













Det blev nya tappar på detta golv och 8 plankor gick åt, det betyder att andra halvan blir reserv, där har vi nu byggt tekniska och gjutit ett golv. Detta är väl det enda träfärgare golvet vi har en inte ett fint skurgolv, det blir att måla golvet i framtiden. Som det mesta då är blev detta nästan färdigt, för inte gick det ju jämt ut med de 8 plankorna, utan en kil behöver fixas sedan! Men ett golv är ju på plats! Hurra! Två långa dagar samt lite bastueldande krävdes. Jag är lite besviken att jag inte hann med att börja lägga in golvet, jag får ju nästan aldrig vara med på de roligaste delarna! 

2 kommentarer:

  1. Ser jätte fint ut! Hoppas du hinner med när det är dags för nästa golv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det lär ju komma många chanser till. "Bara" 7 rum kvar + köket som blir nytt trägolv... och någon korridor på vinden.... Nästan 10 rum kvar då! Haha!

      Radera