söndag 10 januari 2016

Gård och torp

Till min förtjusning har det i de två senaste numren av favorittidningen Gård & torp funnits bekanta ansikten. Härligt att tidningen tar med österbottniska hem samt fint att dessa två hem fått äran att visas upp, de är underbart vackra hem. Familjen Österåkers och Matti Wallgrens hem. Vi har inte varit till de förstnämnda, men borde ha gjort det för inspiration. Har sett bilder på vad de gör. Wallgrens hus har vi besökt, det var nästan granne med huset vi rev och vi har egna bilder som inspiration. Jag kommer bra ihåg när hans hus blev till salu och jag såg det i tidningen. Kunde ha rusat och köpt det själv, men jag studerade och hade väl inte fått Yngve att flytta till Harrastöm. Fantastiskt fin by med många bevarade gamla hus! Just detta hus fick en bra ny ägare. Kulörerna är intressanta och ger oss inspiration, troligen mycket samma kulörer det varit i det hus vi flyttat på. Brukar inte så mycket fotografera direkt ur tidningar och böcker, men måste bara få visa er! 

























Här några bilder från vårt besök till huset i Harrström våren 2012. I ena boden fanns det, som artikeln i tidningen informerade mig, en tsatsouna, ett ortodoxt bönerum. Imponerande. Solens strålar från ovan har gjort effekter så min bild och bilden i tidningen. Hela ortodoxa kyrkan är för mig fascinerande och jag skulle gärna få mer kunskap kring det. Men nu huset! Helt fantastiska färger och så otroligt välbevarat, främst i storstugan! Ni ser den nedersta bilden!
















3 kommentarer:

  1. Teillä on niin hyvän kuuloisia suunnitelmia, että odotan jo innolla keittiönne valmistumista. Ihanaa, kun tulee rohkeita värejä, niitä näkee harvoin käytettävän!:)

    Teillä on todella iso keittiö. Onko noiden ikkunoiden väli liki viisi metriä, kuten edellisen postauksen kaapistokuvasta päättelin? Hyvin mahtuu kaapistoa, mutta onko hana vähän kaukana hellasta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos! Ei, siinä keskellä on nurkka, en osannut piirtää 3D versiota! haha!

      Radera
    2. Suurin piirtein samankoikoinen keittiö kuin teillä, ja teillähän on tosi upea! Ihana värikin!

      Radera