torsdag 18 juni 2015

Fönster, fönster, fönster!

Jag fortsätter där jag slutade förra sommaren. Måla fönster. Först blev bågarna linoljade, sedan schellack på kvistarna och ett varv med 20% linolja i Ottosons färg, sedan 10% linolja och tillbaka till snickaren som satte i de gamla glasen. Valde att måla i kittfalsen. Vet att man kan lägga i glaset och måla allt på en gång också. Nu var alltså kittet omålat och jag satte på två tunna lager med färg på bågarna och kittet. Utsidan alltså. Insidan blev det ett sista lager med färg. En egen variant utav flera råd och tips på målande kan man väl säga. 

Det jag inte ännu gjort klart är att skrapa bort färgen som kommit in på glaset. Färgen ska ju vara ett par millimeter på glaset så att det täpper till och inte släpper in fukt på kittet. Ottoson har ett bra filmklipp som beskriver processen på sin hemsida. De får kittandet att se väldigt lätt ut också, men jag är mycket glad att någon mer professionell tagit hand mod en delen. Kan testa med andra fönster någon gång själv istället!



Jag måste säga att jag är mycket nöjd över resultatet! Just nu är två fönsterbågar klara, alltså till ETT fönster! Bara 17 fönster kvar då, 34 bågar och det är 12 bågar som är helt färdigt målade… Torkningen går faktiskt mycket bra denna tid på året! Det är en fördel!

6 kommentarer:

  1. Det är enkelt att skrapa bort färgen från glaset om du använder en bredspackel som linjal och skrapar bort färgen utmed spackeln med ett rakblad. Jag har alltid tvättat glaset med vatten och diskmedel för att få bort fettfläckarna, funkar jättebra och på samma gång blir de nytvättade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har tvättat glaset med kallt vatten, ngn klick diskmedel/såpa och gnuggat med tidningspapper. Tog bort kittfläckar! Nu fuktar jag med vatten och skrapat. Riktigt skoj att göra, lite ovant först att gå med fönster skrapa på glaset, men gick bra!

      Radera
  2. Jag gör precis som Lorenzas skafferi, men blöter rutan med såpvatten innan jag skrapar av färgen. Jag tycker att det går lättare då. Lycka till
    Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fick det tipset och har gjort så! tack!

      Radera
  3. Wau, näyttää hyvältä! Lycka till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har tagit lång tid, började med fönster maj 2014! Dags att få avslutat nu! :-)

      Radera