måndag 18 augusti 2014

Tvättat fönster!

Nu har jag tvättat två fönster! Det var en trevlig upplevelse, hade tänkt att det skulle vara tråkigt att gnugga bort fönsterkittfläckar, men fann mig själv helt fokuserad och stod sedan och beundrade konstverken. Egna fönster gjorde av snickare med vackra gamla vågiga glas och jag har själv fått måla. Synd bara att jag nu inte kan fortsätta genast med att måla sista varven ytterst… På bilden ser ni att kittet syns, men varken bågens rätta färg eller glasens vågor syns, bara himlen som reflekterar. Annat ljus och närbild av rutorna borde det nog vara… Fick det fina tipset att tvätta med vatten och några droppar diskmedel samt gnugga med tidningspapper. Gick finfint! Behövde inte skrapa, på dessa två första åtminstone.





Och lilltjejen fick "ny" underhållning till bygget. Sandlådan jag spikade ihop förra sommaren var ett måste då och i år har lekstugan också varit fantastiskt bra att ha. Hon har kokat och fixat i sin stuga. Igår fick hon en grävare!







2 kommentarer:

  1. Det går även att gnugga med småfuktig hushållspapper om man inte vill smutsa sina händer med tryckfärg. :-) Och en dropp Sinol löser upp fett likaså. Men akta att du inte klottar Sinol på linoljefärgmålat yta. Då får du en matt fläck på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ska sätta tipset på minnet! Tyvärr hann jag inte måla yttre lagret/lagren efter kittning nu före babyns ankomst. Får se om vi sätter dem på plats nu eller sen när de är målade. Fåglar och kitt…?! Dina fönster är ju klara MEN de karmarna är ju ännu hos snickaren! Blev ju lite special där i jämförelse till de andra.

      Radera