tisdag 20 maj 2014

Fönsterbågarna

Hur går det med fönsterbågarna då? Det är ett bra tag sedan jag skrev inlägget om att jag linoljade och påbörjade att måla fönsterbågarna. Det har varit dotterns flera förkylningar och feberdagar här emellan, lite längre arbetsdagar på jobbet samt mycket datorstrul som kommit emellan. Nu har inläggen regnat tätt här och jag har väl snart kommit ikapp med inläggen till verklig tid. 

Bilden avslöjar också storleken på magen, vilket gör att målningsstunderna blir ganska korta. Ryggen ger upp. Men stunderna dottern har tålamod är ungefär lika långa som ryggen klarar av. En del dagar har jag jobbat längre för att följande dag kunna åka tidigare för att måla en stund i lugn och ro. Det är mina terapistunder. Att få stå i tystnad och göra något konkret och se resultat! 

Jag har alltså linoljat ytterbågarna, fixat schellack, målat första varvet och håller på med andra varvet. Det blir en sida åt gången eftersom de torkar liggande. Tre dagar behövs för torktid, vi har Ottosons varmgrå och titan-zink vit i blanding 50% + 50%. Torkutrymmet är begränsat! Sedan ska bågarna till snickaren igen för att få fönsterglas. Och jag fortsätter med inre bågarna...  22 fönster x 4 bågar. Mycket terapi där!











2 kommentarer:

  1. Kaunis sävy ikkunanpokissa. Ja niin hienolta ja ryhdikkäältä näyttää talonne. Paljon onnea myös vauvamasun johdosta! :)

    SvaraRadera