lördag 29 mars 2014

Fönsterfärger

Jag nämnde redan i tidigare inlägg att det är dags att välja fönsterfärg på bågarna på insidan av fönstren och alltså även färg på karmarna. Jag har läst och tittat i böcker, Gård och torp-tidningen och på de fotografier jag har sparat från besök hos andra samt kikat in på de bloggar jag gillar. Så har vi igen granskat de fönsterbågar vi har i behåll utförligt.

Originalfönster:

Lager 1: gråblå färg, nära pastellblå nästan (lite som min bakgrund på bilden nedan)
Lager 2: Ljusgrå färg
Lager 3: vit färg

Det lutar mot ursprungsfärgen i lager 1. Vi får se! Det är intressant hur man tar en sak i taget beroende på vilket skede man är i byggandet. Först var det att titta på olika husgrunder, sedan har vi bl.a. kört runt och tittat på plåttak. Skorstenar. Spisar. Sedan fönster från utsidan. Kulör på "de vita knutarna". Vi har varit helt upptagna av att tänka på utsidan nu, så detta blev lite omväxling med att få fundera på insidan lite!

Här ett kollage på fönster med grå eller gråblå toner. Jag gillar tanken att samma kulör ska gå att kombinera med lister och/eller panel. Dörren tog jag med bara för den fina färgen! Så har jag sett fönster som varit i helt andra kulörer också, men det vågar vi nog oss inte på före vi vet mer om inredningen! 



1 kommentar:

  1. Vilken trevlig samling kulörer! Visst är det svåra men roliga utmaningar det här med färgsättning!

    SvaraRadera