söndag 4 augusti 2013

Den rätta kulören...

Jag har igen fått äran att måla lite fler skäggbräder, dessa ska på gavlarna. Förra året målade jag också skäggbräder som sattes upp runt hela huset, se inlägg här och här. Vi har försökt läsa in oss mer och mer på linoljefärg och testar nu för första gången Ottossons linoljefärg köpt på Quriosa! Alla byggvårdare pratar ju så bra om denna! Jag gillade absolut färgen och den har mycket pigment i sig. Mest problem hade vi när vi skulle välja kulör. Vi hade en annan tillverkares färg till de andra bräderna och Yngve ville gärna att denna skulle vara likadan och skifta i lite grönt. Jag vill hellre ha det vita på huset att skifta mer i grått. Slutligen blev det väl en mellanvariant... (och ja, det "vita" på gamla hus ska inte vara kritvitt!)



Här målar jag andra varvet. Det var dagarna före värmen kom och jag kan inte minnas att jag någonsin haft mössa på mig tidigare mitt i sommaren! Tre lager med kläder upptill och funderade på långkalsonger. Det var 12 grader och hård nordlig vind. Snart uppladdning av bilder från denna vecka, men kameran är nästan alltid på vift med maken... Skön söndag allesammans!

2 kommentarer:

  1. Mycket målande blir det och själv stod jag precis som du och målade i köket utan golv. Ganska trivsamt och just då kändes det som om vi kommit så långt. Ottossons färg är vår favorit, har prövat både Gysinge och kulturhantverkarna men Ottossons är bäst.
    Verkligen kul att följa ert husbygge. Huset är fantastiskt.
    Ha en skön fredagskväll, Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ni har själva fantastiskt hus! Just nu har det varit så intensivt, men ska se om jag hinner få ny rapport ikväll! Trevlig fortsättning på helgen till er! (och detta påminner mig om att jag nog borde ta ett tunt varv till på dessa bräder imorgon!)

      Radera