lördag 6 juli 2013

Laihia - Laihela

Vi köpte fler fönster av en underbart glad och pratsam kvinna och tog oss därför en tur till Laihela. Så nära, men så lite vi sett och känner till. Vi har alltid bara passerat genom Laihela på huvudvägen, men på vägen hem tog vi en liten sidoväg och hittade dessa underbara byggnader! Gårdsgrupper med bondstuga, lillstuga och uthus med loft. Vi var helt betagna och blev förtjusta! Bilderna berättar!















Så svängde vi in på ett hembygdsmuseum som var stängt på kvällen, men som vi får lov att besöka igen! Sådan tur att kameran var med! Helt underbart!














































3 kommentarer:

  1. Åh, vilka vackra hus både boningshuset med sitt lite sparsmakade utseende och de fina härbrena. Följer noga er byggprocess och ser fram emot nya rapporter. Ni verkar verkligen göra det från grunden.

    SvaraRadera
  2. Hej! Brukar kika in här nu som då men har aldrig slängt in nån kommentar... Orsaken till att det blir detta inlägg, fast det är gammalt, är att alltid när jag googlar gamla hus så kommer jag till detta inlägg. Och häromdagen när jag (igen!) hamnade hit så insåg jag hur otroligt vackert detdär ljusa gamla huset i Laihela är! Har inte kunnat släppa det ur mina tankar på flera dagar. Vet du om det är obebott? Åtminstone kunde jag tänka mig att ta mig en körtur ut för att se på huset, det är så perfekt symmetriskt och jag är väldigt nyfiken på insidan... Funderar på att bygga nytt hus i gammalt stil (eftersom min sambo vägrar riktigt gammalt hus) och detta skulle vara den perfekta modellen!

    Fortsätter kika in här på din trevliga blogg, ser framemot mer bilder från ert husprojekt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för din kommentar! Roligt att upptäcka vem som läser också! Vi körde bara förbi här och beundrade också detta hus. Vackert hus och verkade ha fina byggnader runtomkring. Såg obebott ut så vågade fotografera och lägga upp här, men vi har ingen aning vems det är. Det ligger längs Rudontie, som går längs med huvudvägen. Sett från Vasa så ligger det i på högra sidan. Men vill man ha inspiration för gamla hus så finns det många vackra hus där! Synd bara att så många står obebodda!

      Radera