söndag 3 mars 2013

Kex och vinterledigt

Sportlovet/vinterledigheten försvann i snabb takt, listan på vad man måste, borde och vill var lång och bara en bråkdel hann vi med... Borde ha behövs en hel månad för allt som ligger och väntar. På måndag inleds ett nytt skede i livet: dottern börjar dagis och maken börjar nu jobba heltid igen.
 
Lite bakning i form av kex blev det dock under lediga veckan!

Sirapskex

100 g socker (85g = 1 dl)
200 g smör
1 msk vaniljsocker
1 msk sirap
1,5 tsk soda
3,5 kkp vetemjöl

Farmors recept, på ett ungefär vad som går åt. En kaffekopp är 1,5 dl. Rör ihop och gör 4 långa stänger på plåt och platta till lite med gaffel. Grädda en stund i ugn på 200 grader. Skär till kexen genast medan stängerna är varma!





Russinkakor

200 g smör
1,5 dl socker           Blandas först

4 dl mjöl
1,5 dl russin
2 tsk bakpulver       Röres ner

Gör "bollar" med sked och klicka ut på plåt, platta till med gaffel. 225 grader ca 5 min.

3 kommentarer:

  1. Hej! Tack för titten i min blogg!
    och tack för tipset om kakorna. Jag ska prova.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Åh, småkakor! Det kan man liksom inte få för mycket av!
    Kramen!

    SvaraRadera
  3. Tror det är ett liknande recept som min mor brukar använda, småkakorna ser i alla fall supergoda ut så jag tog vara på ditt recept och ska pröva vid tillfälle! Förstår inte hur du hinner med allt möjligt ! KRAM!

    SvaraRadera