lördag 26 januari 2013

Mer om råspisen

Fick frågan om begreppet råspis och fick fundera en del på detta. Jag har faktiskt bara stött på namnet i Österbotten. I Sverige tror jag de kallas helt enkelt öppen spis eller köksspis. Dessa murades oftast i hörnet i köket eller "allrummet" som man bodde i vintertid. Den gav värme, här kokades maten, den gav ljus, här torkades kläder och den skapar ventilation. En bra murad öppen spis ska också hålla värme en tid efter eldning. Efter prat med kunniga och erfarna har vi fått tips om murare som kan den rätta konsten, modeller och användning. Spjällen t.ex. ska vara tillräckligt stora för att det inte ska ryka in, detta fick en bekant erfara och tvingades riva upp och fixa större.

Efter lite efterforskning och en bild vi råkade på, så hittade vi ledtrådar om att den som murat råspisen som fanns på fotografiet från Yngves släkt troligen också murat och verkat här ut i skärgården. Vi besökte en bekant trevlig man som visade oss runt hos flera med öppen spis och vi fick profilen på "kanten" av kupan och de utstående delarna. Tyvärr var ägarna inte på plats i huset där en gammal råspis finns, utan vi såg nytillverkade modeller av öppna spisar.Vi får åka dit och se denna en ny gång!


3 kommentarer:

  1. Tack för intressant läsning!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Jag undar om ordet "råspis" från början kan ha varit "vråspis" - då du menar att det bara är i Österbotten man använder ordet råspis. Spisarna byggdes ju ofta i ett hörn eller en "vrå" - så det ligger ju nära till att ordet förkortats...Jag tror inte att det har att göra med ordet "rå" i betydelsen som "råsten" eller gräns.

    Jag försökte faktiskt kolla upp om jag skulle hitta ordet någonstans på nätet, men på svenska kom i stället ordet "rörspis". Hittade något danskt med "spise" och "vrå"....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, spännande med språk och benämningar!

      Radera