onsdag 29 augusti 2012

Släktens hus 2

Har bläddrat bland både gamla fotografier och nyare. Jag inser att jag har mycket få bilder av min egen släkts hus, har tidigare visat några bilder av hus från makens släkt. Vet att jag sett bilder någonstans på min farfars fars och farfars mors hus. Borde kolla med släkten om det finns av min farmors fars och farmors mors hus. Min bror har bilder från mormors barndomshem och min morfar var karelare, så därifrån finns inget. Det är så intressant med släkten och att fundera kring varifrån man kommer. 

Här är huset farfar byggde ca 1949 av ett timmerhus som revs i närheten. Typiskt hus för den tiden. Vet inte när denna bild är tagen, men vi har den i svartvitt. Öppet landskap. Den andra bilden är huset idag. Fönster utbytta och på 1970-talet byggdes en del till som innehåller grovkök, bastu, dusch. Jag har själv bott med farfar en tid i huset och nu har mina föräldrar renoverat huset och bor där. Mittemot huset, på andra sidan vägen har farfars egna barndomshem funnits. Det huset fanns ännu kvar men stod tomt när jag var liten och jag har en vag aning om att jag tyckte det såg så spännande ut där det stod, tomt och övergivet. Så intresset för gamla hus måste nig vara medfött!





Här är farmor min tillsammans med en vän, så antagligen är det hennes barndomshem eller så vännens. Vårt hus är från denna by och byn har fortfarande många fantastiska hus i behåll! Jag hoppas dessa bevaras även i framtiden!



Här är farmors kära syster framför ett hus. Den vita gaveln ska vi ha även ha på huset. I byn finns också många hus med mörkgröna dörrar och fönsterbågar, så just nu lutar det mot att vi målar fönsterbågarna gröna.


1 kommentar:

  1. Va roligt och intressant att titta på gamla släktbilder av hus! :-)

    SvaraRadera