måndag 9 juli 2012

Sommarmat

Det har varit en paus från bloggen och bygget nu en tid men idag har maken varit på taket en stund och jag tittar in här och snart hos de bloggar jag följer också! Sommaren rullar på i allt för snabb takt som vanligt. Så känns det som om vi äter hela tiden. Hinner bara diska undan från en matpaus så är det dags för nästa! Då är det skönt med mat som både är gott och snabbt fixat. Här kommer två tips för sommarlunchen!

Sommarsallad

pasta (valfri sort, jag hade faralle)
skinka
champinjoner
ärter
grönsallad
(bostongurka/saltgurka har jag ibland)
ananas

Servera med gräddfil med pressad vitlök och eventuellt salt/socker och valfri krydda samt batong.


Laxrullar

Färskost med smak av rökt lax
Gravad eller rökt lax i små bitar
dill
gräslök
citronsaft
citronpeppar

Rör ihop och bred över tunnbröd, rulla ihop!



När jag ändå är igång med mat (undviker att sätta upp för mycket här, borde i så fall ha en egen matblogg!) så kan jag ge tips på middagen också! Fick detta tips av en vän från Österrike och har bara ungefärliga mått. det bästa är att det tar ca 5 minuter att göra och sedan sköter den sig själv i ugnen. Sådan mat gillar jag! Går säkert att testa med kyckling också.

Grisfilé i currysås

Smörj en ugnsform. Sätt ugnen på 200 grader.

Inre filé av gris i skivor. Lägg dem i formen och salta och peppra på båda sidorna.
Äppelklyftor i formen mellan köttbitarna. Ca 1 äpple.

Sås:

Matgrädde (ca 3 dl)
ketchup (några msk)
curry (ca 2 tsk)
mjöl (ca 1-2 msk)
riven ost

Blanda och häll över köttet och äppelklyftorna.

I ugnen ca 25 minuter. Beror på filéskivornas tjocklek.

Servera med t.ex. pasta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar