måndag 4 juni 2012

Några ting till

Här är två saker vi hittade bland bråte i huset. Tyvärr bara en av denhär "hästgrejen". Haha! Jag har tappat alla ord på sakerna märker jag. Någon av er som vet namnet? Det andra är trodde jag var en "mangel". (man rullade på tyg och tryckte den av och an, har sett på Stundars där jag jobbat) Men nån sa att det använts till någon del i linskörden. Så jag blev lite osäker. Blir nog en tur till mitt gamla sommarjobb på museum för att friska upp minnet lite!




6 kommentarer:

  1. Hej!
    Men är det inte en loka. Två lokor användes som del av seldonen till en arbetshäst. Fint målad är den - den användes nog bara då husbondfolket skulle ta en paradtur i bygden:-)

    Jag tror på det här med mangel, strykverktyg på föremål två från 1833. Mangling av linneväv :-)

    SvaraRadera
  2. Jo, det ser ut att vara en praktloka. Det är alltså ena av ett par. Dom användes när man skulle vara fin och visa upp sig och sin finaste häst. Vi har såna hängandes på vinden i mitt föräldrahem och Morfar berättade hur dom användes när man till exempel åkte till kyrkan vid högtider.
    Jag ska se om jag lyckas länka till bilder jag har.

    http://teamasgard.blogspot.se/2012/01/gamla-grejer-igen.html

    Det är så kul med gamla grejer och ni har verkligen en skatt!
    //Cicki

    SvaraRadera
  3. TACK!!! Nu har jag ett ord på "grejen", LOKA! Det var bra! Ofta har jag dessutom bara dialektord på saker, men det är väl bättre än inget ord alls! Användningen hade jag nog koll på men namnet! TAck för de fina svaren! Och ja, mangel tror jag också på! Har jobbat på museum och när vi hade folk i museistugorna så hade en kollega detta föremål och hade besökande barn att mangla och tvätta! Det var skoj. Jag var lanthandlerska och tog emot där. Jag kan liksom lite av varje men inte mycket om något!! När jag jobbade på Stundars (museiby med hus av olika hantverkare + bondstuga, skola och lanthandel) var det 60 byggnader med grejer i så lite omöjligt att lära sig allt! Jag kopierade länken i ny ruta, fina saker du har!

    SvaraRadera
  4. Hästränkel brukar vi prata om, och det på den undre bilden vill jag nog påstå är en mangel. Huset ser ut att framskrida fint, har alltid beundrat det där det stod förut =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för namnet! Finns väl flera namn beroende på ort! Ja, det är ett fint hus. Vi såg det för flera år sedan och det stannade i minnet. Glada att vi fick flytta det och tur att det gjordes nu. Det hade börjat läcka in vatten på några ställen, men ännu hade inte stockarna hunnit ta skada. Så mycket åtminstone. Och det finns så många vackra hus i byn. Skulle bra kunnat bo där!

      Radera
  5. I Munsala kallas det för ränker en låokka är också för häst med ser annorlunda ut. Det andra är helt klart en mangel.

    SvaraRadera