tisdag 19 juni 2012

Egen sirap

Mer fynd i skogen! Eftersom maken håller till i skogen och min värld med lillan är lite begränsad just nu så bad jag maken plocka granskott. Han trodde nog jag blivit lite knäpp, men kom hem med en stor påse! Jag skulle testa ett recept på sirap!

Granskottssirap

2 liter granskott
2 liter vatten
1 kg socker

Låt granskotten stå över natten i vatten. Häll bort vattnet.

Sätt granskotten och 2 liter vatten i en kastrull, koka ca en timme och sila ur spadet.

Lägg 1 kg socker i spadet och koka/sjud på svag värme i ca 4 h. Rör om då och då. Man kan testa klicka lite på ett fat och låta svalna. Om konsistensen känns sirapsaktigt tjock är det klart! :-) Förvara i kylskåp.

Gott på t.ex. glass! Nu ska jag bara fixa lite snygga etiketter... Nån dag.

Tillagt senare: svärmor testade mitt recept 2 gånger, men blev löst trots lång koktid, månne det ska vara mindre mängd vatten eller mer socker?! Hittar inte originalreceptet. 




Eija på Norrfrid har också gjort sirap, på maskrosor. Det måste jag testa nästa år! Nu har de ju blommat ut. Läs hennes recept här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar