onsdag 13 juni 2012

Byastugan

Igår kväll var vi på café i byn. Inte alla dagar man har promenadväg till ett café! Det var byastugan i Jungsund som hade cafédag och som avslutning var det en föreläsning om Stora ofreden som härjade i trakten för 300 år sedan. Stugan var full med folk i olika åldrar. Dagen före var jag och hjälpte till med storstädningen samt förde dit några bord. Riktigt mysigt att vara i denna stuga! Byastugan har flyttats i sin helhet från ett annat ställe i byn. Jag har som inflyttad ännu en hel del att lära mig om byns historia. Kunde inte välja bara någon bild, så det blev många bilder för Yngve var flitig med kameran. Men utan cafégäster! (kunde ju inte fråga om alla vill vara med på min blogg ju...) Han var även en tur upp på vinden och tittade. Här bilder på gamla möbler och kläder, fina råspisen, dörrar och kolla in tapeterna!!!







2 kommentarer:

  1. Å, ta väl vara på byastugan med så många inneboende historiska minnen. Finemang!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns många aktiva och intresserade i byn! Inte bara bland äldre! :-) (så är det inte i min hemby!)

      Radera