tisdag 10 april 2012

Ytterpanel och sånt...

Så var påskhelgen över och en hel del har uträttats. Fårskötsel, middagar, skogsjobb, barka av en stock och så har maken hunnit kämpa ensam och fått bort ytterpanelen på huset. Så nu är stockarna synliga! Verkar vara i bra skick de flesta! 

Denna vecka ska stockar som huggits i skogen sågas och grävning borde påbörjas på tomten och så har vi lite av stommen på ladan som ska rivas, före grävningen... Jobbar, äter och sover i detta hem just nu! Ätandet är det svårt att hinna med dessutom. Eftersom jag själv är mammaledig och inte hinner och kan hjälpa maken så mycket blir det mest matservice som jag sysslar med. Man faller in i traditionella könsroller när man får barn tydligen. Jag är mera van att vara med och göra saker tillsammans, men såhär är det nu. Njuter hemma, men har nog lite dåligt samvete när gubben sliter... Lär nog hinna jobba på huset jag också före allt detta är färdigt! Måla älskar jag, så det väntar jag ivrigt på!


Här är det barkning, denna del ska till takåsen. Den var avsågad i huset eftersom en skorsten hade byggts just där. Snö fick vi ju massor av till påsk också. Vackert, men kanske inte så uppskattat i april... Är det traktorn och kärran som är små eller maken som huggit lite långa stockar?!! ;-)



4 kommentarer:

  1. Ni jobbar på som aldrig förr. Undrar i mitt stilla sinne om det faktiskt är möjligt att vara så effektiva som ni verkar vara. Måste nog vara full rulle konstant för att hinna med allt. Hoppas ni hinner sova nån gång mellan varven också. :)

    Ja, måla e roligt. Lugnt och avslappnat jobb med synligt resultat. Men ibland känns det lite väl petigt och klottigt, men så går det bättre igen. Du kan gott och väl börja fundera ut färger ren, för där blir det svårt, åtminstone för mig har den delen tagit lika mycket tid som själva målandet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar själv hur vi hunnit och kommer nog aldrig att förstå hur vi hunnit! Ja, maken (och även jag) räknar nog dagar tills det ska lugna sig lite! Det var ju inte tänkt att det skulle bli såhär körigt med allt på en gång, en vid byte av firma som ville komma redan nu i maj så blev det fart på! Ska väl lugna sig i maj när andra tar över. Huset hanns ju med, allt rivet och tillvarataget. (stort tack till en del vänner också!) Ladan fick vi ner igår kväll det sista (de kommer väl och gräver där idag eller imorgon!). Känns som om allt görs i sista sekund, men vi har HUNNIT! Idag och imorgon är männen vid sågen och sågar till en del virke! Ja, sova är ju en lyx... :-) Det blir jobb, äta, sova och bara det nödvändigaste hinner man med. Med tanke på att maken jobbat heltid (har tagit 3 veckor ledigt), studerar lite, jobbar som musiker oftast lördagsnätter OCH har dethär lilla husprojektet då... och lite får, men de går sådär i i farten bara. Jag hinner ju med dem ibland också och grannarna sköter hälften. Igår slog nog tanken om vi är helt från vettet eller?! :-) Men snart lugnare! Egentligen redan efter fredag!!! Men utan sysselsättning blir vi ju inte.

      Detdär med färger lär nog ta ett bra tag före jag bestämt mig... Har en del gamla bilder/möbler som får vara utgångspunkten...

      NU är nog min kaffepaus slut. lillan sover, huset bombnedslag. = städa. Ska väl börja med att klä på mig. Har fixat lunch å kaffe åt arbetarna så blev lite tajt med tiden i morse!

      Radera
  2. Nä men...!!! Ett himmelens projekt just nu! Men, har man motivationen på rätt palts, så lyckas allt! Det är ju riktigt spännande tider där nu, då huset skall "puzzlas" i sär!

    kraam!
    -Pia-

    SvaraRadera