tisdag 20 mars 2012

Rapport från helgen

Vad har hänt? Ja, inte så mycket denna helg, men vi är ju ändå på bättre sidan med vårt rivande. Inte så trevligt alla gånger eftersom det blev tidspress, men vi gör vårt bästa. (Första påtänkta firman att plocka ner och flytta = slutet av sommaren och nu blev det i maj.) Lördagen inleddes för min del med att packa bilen full med saker för att få mig och lillan till mina föräldrar. De skulle sköta lillan igen. Maken for på byggmässa, där köpte han böckerna som ses på bilden. Har sett dem tidigare, men inte köpt. Två riktiga tegelstenar! För dem som sysslar med gamla hus är nog böckerna mycket välbekanta! 

Sedan bar det av mot huset. Maken rev ena trappuppgången, med mellantak och golv och trappa. På söndagen fortsatte han med samma sak fast i andra halvan av huset. Så kunde kan inte hålla sig, utan for ut på kvistens tak och rev lite ytterpanel också. Det blir mycket träskrot i högar...


Jag bar takbrädor... Först ner från vinden, några åt gången i brant trappa. Sedan ut på bilkärran. Det ser liksom inte mycket ut, men oj så lång tid det kunde ta. De fyllde nästan hela bilkärran. Ungefär 150 st, tre åt gången nerför vindstrappan, det blir 50 gånger upp och ner det! Ut till bilkärran fick jag fler i famnen... Så tog jag några varv med fönster i bagageluckan. Men de flesta fönster är kvar. Har inte löst frågan om hus vi ska transportera dem ännu...


"Byggbiblarna"


Söndag kväll hanns det med lite fårklippning!


Såhär såg det ut lördag kväll när vi åkte från rivandet. Huset syns i mitten, bakom de andra...

6 kommentarer:

  1. Jag kan inte begripa vilket jobb ni har!!!!Hu, jag trodde ni skar halsen av fåret och lät blodet rinna i ämbaret - tills jag kollade lite bättre! Heh.

    Kram på er!
    -Pia-

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha! det hade varit lite horrorbild!

      Radera
  2. Men oj, ni ligger! Jag tycker verkligen att det är ett häftigt projekt ni tagit er an! Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Hej! Hittade hit via Lundagårdsbloggen och tycker om det jag ser. Tänkte bara tipsa om hur det gick till när vi sålde våra gamla perspektivfönster. De som köpte dem hade med sig ett gäng brädor och skruvdragare, och sedan ställde de ett fönster upp, skruvade fast en snedställd regel på ena sidan och en på den andra. Sedan fyllde de på med fönster och skruvade fast varje karm i reglarna. Tror de fyllde på med ytterligare några brädor när alla fönster stod på plats på släpkärran. När allt satt ihop stående så satte de fast dem med spännremmar och körde iväg.
    Lycka till med ert jätteprojekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för tipset! Har faktiskt inte löst problemet ännu så det var finfint! Har några funderingar, men detta var ju också bra!

      Radera
  4. Hejsan! Jag hittade också hit från lundagårds blogg. Tack och lov för det här var en blogg i min smak! Här hos oss älskar vi också gamla hus och väntar bara på det rätta nu. Men snart så:) Roligt att få läsa om när andra bevarar de vackra gamla husen, beundransvärt tycker jag det är!
    Hit kommer jag säkert ofta i fortsättningen :)
    Ha det bra!

    -Ulrika-

    SvaraRadera