söndag 26 februari 2012

Hörnskåpet

Fortsätter i full fart med allt nu! En ny container fylldes i helgen. Mer intressanta tapeter hittades och en del annat som visar lite husets tidigare liv.

Måste nu bara visa hörnskåpet som stått i huset, daterat 1822. Alltså är det äldre än själva huset! Det ser finare ut på bild än i verkligheten, lite utbytta små delar och hål i baksidan. Men de syns ju inte framifrån! Spånskivan måste bara bort! Undrar om det varit en sådan kant uppe på tidigare, kanske man borde rekonstruera en bit då. Känner en som kan ådermåla, hmm.... 

Undrar hur man rengör dessa gamla möbler? Allt damm och smuts klarar jag av, men då det finns en del musskit i alla små vrår... Urk! Nå, nog ska det väl fixa sig, behöver ju inte förvara mat i detta skåp! Undrar om köksinredningen borde utgå ifrån denna möbel?! Den har garanterat stått på de väggfasta bänkarna som man tidigare hade, någon har säkert flitit suttit och lutat sig mot de främre dörrarna och nött bort mönstret!



5 kommentarer:

  1. Ni verkar göra samma resa som oss. Å du jag hajade till när jag såg den blåa tapeten, satt exakt samma i vår hall på timret.
    Ha det gott
    AC

    SvaraRadera
  2. Wow, vilket skåp! Värdefullt! Dammsug ur skåpet och ta sen några omgångar med skurborste och tallsåpa. Den varianten körde jag när jag städade ur vårt stora köksskåp.

    Ni verkar vara hårt på gång. Va bra att ni tar tillvara sånt som ni inte än vet vad ni behöver till. Vi lastade också fähuset fullt med saker för ev. behov. Nu är det intressant att ta sig en tur då och då för att inventera ägodelarna. Det är alltid lika intressant och alltid hittar man nåt man glömt att man äger. :) Trots det finns det redan mycket saker vi ångrar att vi inte sparade, så mitt råd är: spara så mycket som möjligt, man vet aldrig vilka idéer man kan få och då kan det vara för sent om man var för ivrig när man gjorde sig av med "skräpet".

    SvaraRadera
  3. Åh, himmel vilken pjäs! Här i Åbo har vi muséverket, som kommer och ger goda råd och tipps, och gratis, tror jag. Fråga sakkännare, för möbeln är ju en pärla!

    Önskar dig nya krafter inför den kommande veckan!
    Kraam!
    -Pia-

    SvaraRadera
  4. Men vilket läckert skåp! Lovely!

    SvaraRadera
  5. Det här var en ny blogg för mej med ett stort projekt på gång.
    Hörnskåpet är vackert och enväldigt bra förvaringsplats :-) Jag tror att du enbart ska använda kallt/ljummet vatten på målade ytor. Inuti där det antagligen inte alls är målat skulel jag använda ljummet vatten och såpa fär att få bort smutsen.

    Intressant att få följa med på renoveringsresan!

    SvaraRadera