onsdag 4 januari 2012

Kantarellsoppa

Gott nytt år 2012!

Detta blir det spännande året då vi sätter igång med bygget på riktigt!

Nyårsdagen firades med trerätters middag tillsammans med vänner. Godaste soppan serverades!

Gräddig kantarellsoppa

ca 1 liter kantareller/trattkantareller
4 msk smör
1 liten finhackad lök
2 msk vetemjöl
1 dl vitt vin, torrt
5 dl hönsbuljong
3-4 dl vispgrädde
salt och peppar

Färsk svamp: Skölj svampen och dela större svampar i mindre bitar. Lägg svampen i en kastrull och låt den svettas tills all vätska har dunstat. Jag har haft färdigt frysta och gått direkt på nästa skede.

Tillsätt smör och lök och låt fräsa ihop utan att det tar färg. Pudra över mjölet och späd med vinet och buljongen. Låt småkoka ca 10 min.  Häll i grädden och fortsätt koka sakta i 5-10 min. Rör om då och då. Smaksätt med salt och peppar.

Dekoration: några smörstekta kantareller och timjankvistar.


Receptet från Vasabladet, Malin Båtmästar.

2 kommentarer:

  1. Googlade mitt eget namn och hittade hit :) Kul att ni gillade min soppa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så otroligt enkel och god! Maken kom hem med svampkorg efter svampkorg i höstas och jag suckade... Varma smörgåsar hela vintern?! Men så hittade jag detta recept! Mums! Tackar så otroligt mycket!

      Radera