måndag 14 november 2011

Julstämning på gång

I helgen tände jag utelyktorna för första gången och så blev det en massa ljus här inne! Julstämningen börjar infinna sig tidigt i år! Brukar inte börja glögga och ta fram julen före lillajul men i år har jag tjuvstartat glöggen vid besök på Quriosa! Där köpte jag även ett sött tjejtomtepar och annat smått av härliga Sanna och Linda. Det är så mysig stämning vid dessa små gårdsbutiker. Vid Quriosa finns både gammalt och nytt i härlig blandning och dessutom i härlig miljö. Gamla härliga hus och uthus! Vi skulle bra kunna ha liknande uthus själva på vår gård. Här ett collage med bilder tagna från deras hemsida. Tomteflickorna uppe i högra hörnet. Ljusstakarna gillar jag mycket, köpte tidigare en sådan som present åt ett par. Maileg tomtarna är ju också gulliga!


Första julinspirationen fick jag faktiskt från Lindas Lantliga. Hon är på gång med julen nu!  Jag verkar få många länkar här idag, kan ju då fortsätta med att säga att jag gärna skulle gärna ta ett besök till Christinas Shop i Solf också! Hon har en massa mysigt. (Det var där vi tillverkade smycken i somras, läs om det här! Bilder från butiken.)



Getting ready for Christmas by visiting a small village shop here nearby! Tasted "glögg" (like Glühwein). Photos from the Shop. No snow yet, but we've started to lit candles both inside and outside now. November is such a grey and dark month...

3 kommentarer:

  1. Hejsansvejsan:-)

    Vilka jul-härliga bilder!! Quriosa verkar vara en riktig godisbutik:-)
    Hoppas allt är bra med er å SÖTING.

    Man sover verkligen inte skönt som småbarnsförälder ibland. Allra helst när man lyckas somna innan man hamnat i en sovvänlig ställning:-)
    Gungan vi har uppsatt inne var perfekt. Den är ergonomisk oxå så man kan sträcka ut benen i den. Kanon.!

    Här är det bara ebb på bloggen efter 2 veckors sjuka barn.
    Ingen idé att ens sätta sig, men det går åt rätt håll nu så ikväll....:-)

    Ritningarna ser spännande ut:-)
    Likaså mössvampar...hihi.

    Kram till dig å SÖTING!

    SvaraRadera
  2. Riktigt julinpirerande och fina bilder!!!! Glöggen har jag smakat på redan men än så länge finns inte så mycket jul i mitt hus. Men till helgen ska jag göra flera julkransar för de ska säljas på dotterns julbasar :)

    Stööörsta kramen aka

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tänk, du har startat lite grann med att skapa julstämning, fast det bara är november än...Jag tror jag var ganska ensam om att börja tänka på julstämning så tidigt - för mer än 30 år sedan.

    Min äldsta son är född den 21 november, vi kom hem från BB efter en vecka där och då vi kom hem var det advent - och man sjöng "Hosianna" i radion. Allt sedan dess har jag tyckt att adventstiden startar redan i samband med hans födelsedag - och då brukar jag ta fram adventsljusstakarna, kolla att allt är i ordning och tända dem efter några dagar. Numera är det ju alltid julöppning i stan veckoslutet runt den 21 november.

    Och så blir det lite kallare snart - och minusgrader utlovas, kanske också snö.
    Hoppas ni har det riktigt stämningsfullt med tända ljus i höstmörkret och under kommande advents- och jultid!

    Ulla-Brita

    SvaraRadera