söndag 6 november 2011

Hjältar och sorg

Då var det Allhelgonahelg och Svenska dagen. Skulle gärna ha tänt ljus på några gravar igår, men vägen dit var onödigt lång. Fick bli en varm tanke till avlidna nära och kära istället. Så har en del börjat fira Halloween också denna helg. Ok, men så synd att det ska sammankopplas med Alla helgons dag. Anser dessutom att det är lite tokigt, kommersialismen har väl skapat den traditionen i nutid. Här har vi aldrig firat Halloween från början. Vad tycker ni?

För ett par veckor sedan hade vi dop och passade samtidigt på att hedra en soldat från min mans släkt vid hjältegravarna vid Korsholms kyrka i Gamla Vasa. Tänk så många unga pojkar och pappor som dog i kriget. Meningslöst. Kriget känns avlägset, men det är ju inte alls så långt bak i tiden egentligen. Min farfar var sista årskullen som hann in i kriget och han var född 1925. Ett stort tack till alla som kämpade för vårt land! Det passar att tänka på idag på Svenska dagen. Finlandssvenskar kämpade sida vid sida i kriget. Nu när det finns så många motsättningar i språkfrågan... Men det ska jag inte gå in på nu. 

Det blev ett allvarligare inlägg denna gång. 

Skön söndag!


Photos from the church of Korsholm, in the "Old Vasa". Here are graves of the men that fought for our country in World War II. We had All Saint Day this weekend so a warm memory to all deceased relatives and soliders!

2 kommentarer:

  1. Fina tankar och fina bilder ! Jag är född i Gamla Vasa och min pappa brukar stå vakt vid hjältegravarna på julafton, en fin tradition tycker jag. Min farfar var också med i kriget och min farmor har en bror som är begravd där.Jag tycker inte heller man ska koppla ihop amerikanska Halloween med vårt allhelgona firande..det är två skilda saker och många firade ju Halloween förra helgen, vilket var helt okej. Ha de bra med den lilla nydöpta !
    h.Carina

    SvaraRadera
  2. Så roligt att upptäcka fler bloggare i närområdet :)Det är verkligen en vacker kyrka där i Gamla Vasa!
    Vi firar inte halloween och precis som du skriver tycker jag inte om att det blandas ihop med allhelgona helgen.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera