söndag 25 september 2011

Virkbeskrivning


Fick frågan om beskrivning av virkningen! Skoj! Sätter också in en bild på en annan virkad liten söt sak som vår dotter fick i gåva!



Virkad sjal

Jag virkar med stor virknål och löst. Ett mjukt och lurvigt garn är skönt! Det går lite mer än ett nystan till en sjal. Så här en virkbeskrivning av en som knappt kan termerna!

  1. Virka luftmaskor så lång som din famn, då du sträcker ut armarna!

  1. Vänd och virka ca 6 lösa luftmaskor, fäst i den långa remsan med ca 5 maskors mellanrum. Gör öglor hela vägen ut… Hur många maskor man gör beror på hur stora öglor man vill ha och hur fast/löst man virkar.

  1. När du kommer till ändan, vänd och ”smyg” tillbaka halva öglan, virka igen ca 6 luftmaskor och kroka nu i mitt i öglorna och sluta mitt i sista öglan. Vänd och smyg tillbaka halva öglan och fortsätt på samma sätt. Då minskar sjalen för varje varv. När triangeln är klar sätts fransarna i.


Lycka till Inga-Lill! :-)

1 kommentar:

  1. WOW!!!! Det där kan jag också lyckas med! Jag har alltid trott, att det är ett hiskeligt krångligt mönster, fast det nog sett enkelt ut!
    Tack för det!!!

    kraaam!
    -Pia-

    SvaraRadera