torsdag 11 augusti 2011

Kantareller och flugsvampar

Blev så glad igår då mannen varit ut på skogspromenad och kom hem med kantareller, för andra gången! Då har vi inte varit till favoritstället ännu, det verkar finnas fint med kantareller i år. Gårdagens kantareller blev nedfrysta men här en bild från ett tidigare år - av en "presentkorg". Ska bli gott med varma kantarellsmörgåsar och kantarellsås i vinter. 




Och så ett par bilder på flugsvampar. De är ju så fina. Sällan jag hinner få bild på dem ute på gården, skatorna hackar sönder dem varje år. Har länge undrar varför, någon fågelexpert som vet?






2 kommentarer:

  1. Åh...suck vad sugen jag blev på kantarellstuvning nu!
    Kan göra ibland och bara sitta och sleva i mig från kastrullen..hahaha.
    Vi har inte varit ut nå en på svampjakt..
    Betar av alla bär först, men vi har våra stjärnställen så det blir nog.
    Sen brukar jag också mötas av en svampkorg ståendes på bordet ibland när jag kommer hem.
    Härligt!

    Kramen Hilla

    SvaraRadera
  2. Skrev just om min dumhet att kolla en snabbis i en del av skogen där det förtåss växte kantareller ... pga min rygg kan jag inte plocka i år, varför jag tittade ... bra fråga! ;)

    SvaraRadera